Ook de beste chatbot ontbreekt het aan menselijke emoties :-)

Op een druilerige zondag bestellen we bij Bol.com een boek. Er gaat wat fout: het geld wordt afgeschreven, maar we ontvangen geen bevestiging van de bestelling. We stellen onze hulpvraag aan de digitale assistent van mijnheer Bol. Deze reageert uiterst adequaat en komt ook met relevante vragen terug: “Ik ga uw vragen voorleggen aan een van mijn collega’s, maar die hebben het momenteel erg druk. Heeft u even?”. En: “U bent bij ons bekend met het volgende mobiele nummer: xxx. Klopt dat nummer?”.

Even later krijgen wij keurig een kopie van een mailtje waarin de digitale assistent zijn (of is het haar :-) ??) collega’s vraagt telefonisch contact op te nemen met ons en hen er op attendeert dat wij bereikbaar zijn onder een ander mobiel nummer dan in het systeem staat. Voor de mate van souplesse, accuraatheid en klantvriendelijkheid geven wij de assistent een welgemeend compliment maarrrrr …..... vergeten dat wij te maken hebben met een chatbot met blijkbaar beperkt ingeprogrammeerde emoties.


Contact