Mensen vinden leren helemaal niet leuk!

Zelf vind ik leren best wel leuk. Ik ben altijd in voor nieuwe dingen en kan, als ik dat wil, me heel snel verdiepen in een nieuw onderwerp en daar dan ook goed in worden. Gek genoeg dacht ik dat iedereen deze mindset heeft. Biedt mensen een leuke leeromgeving aan, begeleid ze goed: en ze gaan als een speer! Dacht ik.

Maar wat blijkt: niet iedereen vindt leren leuk. En al helemaal niet als het ‘moet’. En als je mensen dan toch hebt weten te overtuigen van het nut van een training, dan blijkt vervolgens dat iedereen weer een andere trainingsvoorkeur heeft. Best ingewikkeld dit!

Hoe los je dit dan op, als je toch graag wilt dat mensen zich verbeteren in een bepaalde manier van werken? Biedt verschillende typen trainingen aan voor verschillende typen medewerkers. Er zijn grofweg vier profielen (sorry voor de benamingen, neem ze niet te serieus):

• De nauwkeurigen: mensen die graag diep de materie ingaan en echt blij worden van een uitgebreide klassikale training of een webinar van 3 uur;
• De snellen: mensen die graag bereid zijn iets te leren, ook een leer mindset hebben. Maar…dit moet dan wel snel en in concrete brokjes worden aangeboden;
• De praktischen: deze mensen willen de nieuwe manier van werken graag voorgedaan krijgen en ook begeleid worden terwijl ze er mee bezig zijn;
• De te-drukken: geef deze mensen een persoonlijke training van een uur. Ze zijn te druk om zich te verdiepen en je verleidt ze eigenlijk alleen maar als ze persoonlijke aandacht krijgen.

Een uitdaging dus, dat leren!